نهاد خانواده در اندیشه تفسیری آیه الله مکارم شیرازی
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 1،679

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تفسیر اثری(ورودی 1391)
با عنوان: نهاد خانواده در اندیشه تفسیری آیه الله مکارم شیرازی
تدوین: غلامعلی مختاری

چکیده یا فهرست: 

در این پژوهش، با توجه به اهمیت مباحث خانواده در قرآن و توجه ویژه تفسیر نمونه به عنوان یک تفسیر اجتماعی به این مهم، سعی شده آراء و اندیشه های تفسیری آیه الله مکارم راجع به نهاد خانواده به صورت نظامند ارائه شود .
معظم له در مسئله تشکیل خانواده، مبانی و کارکردها و جایگاه آن را بیان کرده است. در این بخش قانون زوجیت عمومی، خلقت اجتماعی انسان و نیاز جامعه به خانواده از مبانی خانواده شناخته شده اما ایشان اشاراتی به بحث قانون زوجیت عمومی داشته اند. ایمان، همیاری برای اقامه حدود الهی و کفویت همسران از جمله مواردی است که دین توصیه دارد بنیان خانواده بر آنها بنا نهاده شود. در بحث مبانی حقوقی، زن و مرد را دارای حقوقی می داند که باید از طرف مقابل محترم شناخته شود البته در این نظام حق و وظیفه با هم توامانند، در پیشگاه الهی زن و مرد از ارزش یکسانی برخوردارند اما در زندگی زناشویی مرد را بر زن قیومیت داده و بقای نسل در پرتوی پرورش فرزندان شایسته و آرامش روحی و روانی از مهمترین کارکرد خانواده دانسته شده و اسلام در مقایسه با فرهنگ جاهلی شخصیت زن را محترم شمرده و او را دارای استقلال و آزادی می داند. احترام پدر و مادر را بعد از توحید می داند و مادر را جایگاهی ویژه عطا کرده است.
اصول و قواعد رفتاری، ترسیم کننده اخلاق فرد در عرصه خانواده و اجتماع است. همانند اصل احترام به حقوق یکدیگر، اصل عدالت و اصل تکریم که زیر بنای اخلاق عملی اعضا در محیط خانواده، بیان شده است.
طلاق مهمترین آسیب خانواده است که برخی از رفتارهای غلط زن و مرد و اطرافیان می تواند زمینه ساز آن باشد و مشکلات فراوانی را برای زن و مرد و فرزندان بوجود می آورد و راهکار قرآن برای برون رفت از این آسیب و کم کردن عواقب ناگوار آن در چندین مرحله به صورت گام به گام تبیین گردیده که محکمه صلح خانوادگی از مهمترین آنها و شاهکار قرآن است.
نتیجه ای عینی معارف ناب قرآنی در حوزه خانواده را در ساحت خانواده علوی می بینیم که ملاک انتخاب همسر شایسته کفویت در ایمان و اخلاق و فرهنگ بیان شده و آسان گیری در مقدمات ازدواج ،مهمترین توصیه ای است که می تواند بخش مهمی از مشکلات جوانان امروز را بر طرف کند.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
تعداد صفحات: 
150

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
نهاد خانواده در اندیشه تفسیری آیه الله مکارم شیرازی | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.