روان‌شناسی در قرآن بنیان‌ها و کاربردها

کتابی حاضر، در کنار کتاب «روانشناسی در قرآن، مفاهیم و موزه ها» هویت کامل تر خود را می یابد؛ در فصول نه گانه آن کتاب، به تعدادی از مباحث روانشناسی، مثل احساس و ادراک، رشد، انگیزش، اجتماعی، سلامت روانی و روانشناسی مثبت، با رویکرد قرآنی، به تفصیل پرداخته شد. در فصول هفت گانه این کتاب نیز به مباحثی مثل «عواطف و هیجانات»، «یادگیری و تغییر رفتار»، «ناخودآگاه»، «شخصیت، مباحث بنیادین»، «شخصیت، مباحث کاربردی»، «سنجش روانشناختی»، و «روانشناسی تفاوت ها» پرداخته شده است.

روان‌شناسی در قرآن و حدیث جلد دوم

این پژوهش بر اساس سرفصل دروس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آشنا ساختن دانشجویان دوره کارشناسی رشته‌ی روان شناسی، روان‌شناسی تربیتی، مشاوره و گرایش های وابسته به آن با موضوعات و مباحث روان شناسی در قرآن و حدیث و در ادامه و تکمیل جلد اول این مجموعه انجام شده که دارای هفت فصل است. عناوین فصول این مجموعه به ترتیب عبارتند از: عواطف و هیجانات، روان شناسی اجتماعی، جاذبه های میان فردی، بهداشت روانی، آسیب شناسی روانی و رفتار نابهنجار، و سرانجام شخصیت در منابع اسلامی.

روان‌شناسی در قرآن و حدیث جلد اول

موضوعات و مباحث روان شناسی در قرآن و حدیث انجام و مشتمل بر ۸ فصل است. در فصل اول ضمن اشاره به تعریف و تاریخچه‌ روان شناسی، کلیات و مبانی نظری روان شناسی در قرآن و حدیث مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به مبانی انسان شناسی در قرآن و حدیث پرداخته شده است. فصل سوم به تاریخچه و پیشینه‌ی پژوهشهای روان شناختی در قرآن و حدیث اختصاص یافته است. احساس و ادراک عنوان فصل بعدی این کتاب است. در فصل پنجم به اصول و مبانی رفتار پرداخته شده است. عنوان فصل ششم انگیزش و عوامل و فرایندهای موثر بر رفتار است. عنوان فصل هفتم، رشد در گستره‌ی زندگی است.

روان‌شناسی در قرآن مفاهیم و آموزه‌ها

روان‌شناسی معاصر در چارچوب اثبات‌گرایی و تجربه‌گرایی شکل گرفته و به صورت نوشته و نانوشته، هشیار و ناهشیار، تحت تأثیر مبانیِ انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و روش‌شناختیِ اثبات‌گرایی است. «روان‌شناسی در رهیافت قرآنی» اقتضا می‌کند که همه این مبانی، بر اساس قرآن باشد؛ این روان‌شناسی، اگرچه از یک‌سو وامدار یافته‌های علمیِ مسلَّم روان‌شناسی معاصر است، لکن از سوی دیگر باید ذیل هندسه معرفتی اسلام باشد و با دیگر شاخه‌های علوم اسلامی انسجام و هماهنگی کافی داشته باشد.

اشتراک در RSS - گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.