ویکی علوم قرآنی

پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی به منظور استفاده از ابزار های نوین اطلاع رسانی در اشاعه و ترویج طبقه‌بندی اطلاعات بر اساس اصطلاح‌نامه (Thesaurus) علوم اسلامی، در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۸۹ برای نخستین بار " ویکی (Wiki) علوم اسلامی " را به عنوان یک پایگاه سازماندهی دانش اسلامی، در سایت http://wiki.isca.ac.ir راه‌اندازی کرد.

پایگاه آیه یاب

این سامانه، آیات را براساس ترتیب سور از درون متون استخراج کرده و به صورت فهرست و نمایه به كاربران نشان داده می‌شود. هدف از ایجاد این پایگاه، استخراج آیات از متون اعم از کتاب، مقاله و... است که پس از استخراج می‌توان آیه یا آیات مد نظر را به دو صورت جستجو از پاراگراف و جستجو از فایل مشاهده نمود. علاوه براین آیات موجود در متون را می‌توان با استفاده از فرمت دلخواه انتخاب و در متن مشخص نمود. هدف نهایی از اين سامانه فرمت گذاری آیات در متون مختلف (کتب ، مقالات ، پایان نامه ها و...) است.

پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی

این پایگاه کاملاً بومی با هدف سازماندهی و بازیابی اطلاعات حوزه‌های علوم اسلامی در چهار بخش اصطلاحنامه، فرهنگنامه، نمایه و منابع برپایه متدولوژی¬های روز طراحی، پیاده‌سازی و در حال توسعه است. در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون رکورد اطلاعاتی در این پایگاه سازماندهی و قابل بازیابی است. نقطه عطف این پایگاه، علاوه بر رابط کاربری آسان و امکانات مدیریتی و کاربری انعطاف¬پذیر، بکارگیری تکنیک¬ها و ابزارهای متن¬کاوی، هوش¬مصنوعی و مدیریت دانش در زمینه سازماندهی و مدیریت اطلاعات است. این محصولات به آدرس thesaurus.isca.ac.ir در محیط وب قابل دستیابی است.

پایگاه نمایه آیات و روایات

این پایگاه با دو هدف استخراج و تهیه فهرستی از نمایه آیات و روایات منابع مختلف حوزه های علوم اسلامی و شناسایی موقعیت آیات در قرآن و روایات در مناغبع روایی طراحی و پیاده سازی شده است.

پرتال جامع علوم و معارف قرآن

پرتال جامع علوم و معارف قرآن از سال 1395 به‌ عنوان زیر مجموعه "اداره فناوری و فرآوری اطلاعات" پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با هدف ارایه خدمات علمی به پژوهشگران و محققان علوم قرآنی آغاز به کار کرد. رویکرد این پرتال به حوزه پژوهش این امکان را به کاربران می دهد که به آسانی بتوانند به منبع غنی و کاملی از مباحث و مسایل و موضوعات قرآنی دسترسی پیدا کنند.

سایت پرسمان قرآن

این سایت در حوزه پاسخگویی به سوالات تخصصی و عمومی قرآن فعالیت می‌کند و به عنوان پرکاربرترین و پربازدیدترین جامعه مجازی قرآنی و دینی کشور به حساب می آید و در سال 1390 مفتخر به کسب رتبه اول و دریافت لوح زرین برترین سایت عرصه فرهنگ و اندیشه در پنجمین جشنواره رسانه های دیجیتال گردید.

اشتراک در RSS - سایت و وبلاگ
سایت و وبلاگ | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.