زیبایی شناسی آیات قرآن

این کتاب کوشش می‌کند با رویکردی زیباشناسانه و با توجه به مفاهیم زیباشناختی و مولفه‌های نقد جدید، زیبایی‌های متن قرآنی را بکاود و ضمن طرح دیدگاه‌های فیلسوفان غربی و اندیشمندان مسلمان در مفهوم زیبایی و زیباشناسی و زبان قرآن، به مباحث اصلی‌ای چون: بررسی و بیان جنبه‌های زیباشناختی متن قرآنی به همراه نمونه‌ها و شواهد تشکیل دهنده زیبایی آن از جمله: زیبایی‌شناسی واژه‌ها، جایگاه واژه‌ها در متن، بافت تصویر، کارکرد تصویر، موسیقی و مولفه‌های بلاغی چون: مجاز، استعاره، تشبیه، فاصله و کارکرد آن در قرآن و مقایسه قرآن با شعر عرب بپردازد.

سیر تاریخی اعجاز قرآن

بررسی «مولفه‌های زیباشناختی آیات قرآن کریم» است. این کتاب کوشش می‌کند با رویکردی زیباشناسانه و با توجه به مفاهیم زیباشناختی و مولفه‌های نقد جدید، زیبایی‌های متن قرآنی را بکاود و ضمن طرح دیدگاه‌های فیلسوفان غربی و اندیشمندان مسلمان در مفهوم زیبایی و زیباشناسی و زبان قرآن، به مباحث اصلی‌ای چون: بررسی و بیان جنبه‌های زیباشناختی متن قرآنی به همراه نمونه‌ها و شواهد تشکیل دهنده زیبایی آن از جمله: زیبایی‌شناسی واژه‌ها، جایگاه واژه‌ها در متن، بافت تصویر، کارکرد تصویر، موسیقی و مولفه‌های بلاغی چون: مجاز، استعاره، تشبیه، فاصله و کارکرد آن در قرآن و مقایسه قرآن با شعر عرب بپردازد.

درآمدی بر مفهوم تغییرات اجتماعی در قرآن

این نوشتار بر این مبنا به بررسی آیات قرآن که بیانگر روش‌ها، پیامدها، عوامل، شرایط، دلایل و در نهایت موانع ایجاد تغییرات است، پرداخته و با شرح آنها از کتب مختلف جامعه‌شناسی و نظرات مختلف در این حیطه، آراء قرآنی را از تفاسیر مختلف استخراج نموده و متناسب با هر مبحث نکاتی را مطرح کرده است.

تغییر مخاطب در قرآن؛ راهکارهای ترجمه

کتاب تغییر مخاطب در قرآن به یکی از موضوعات کلیدی در ترجمه و تفسیر قرآن کریم می‌پردازد که تاکنون مورد عنایت بایسته محققان و مترجمان قرار نگرفته است، به همین دلیل کاستی‌هایی در برداشت‌ها و شیوه انتقال تغییر مخاطب در ترجمه‌ها و تفاسیر قرآن به چشم می‌آید. این اثر کوشیده ضمن بررسی تحلیلی مقوله تغییر مخاطب و تعیین ساختار ویژه آن در نص کلام وحی و تبیین جایگاه آن نزد مخاطبان و صاحبان اندیشه و واکاوی برخی از مهم‌ترین ترجمه‌های فارسی و انگلیسی، معایب ساختاری و مفهومی ترجمه‌ها را شناسایی و در برگردان متن وحی به زبان‌های دیگر راهکارهای لازم را ارائه نماید.

اصول و قواعد کشف استدلالی غرض سوره های قرآن

نگرش ساختاری به سوره های قرآن، افق جدیدی در درک معانی بلند این کتاب آسمانی گشوده و روش های تازه ای در عرصه قرآن پژوهی و آموزش های قرآنی نموده است. بهره مندی از آثار و برکات ترسیم ساختار سوره های قرآن کریم قبل از هر چیز منوط به استخراج ساختار و غرض سوره ها به روش علمی و قابل دفاع است که بتوان تکیه گاه محکمی برای کارکردهای مختلف آن عرضه کرد. این پژوهش کوشیده است برای ضابطه مند نمودن مراحل کشف ساختار و غرض سوره های قرآن، برای نخستین بار، فرآیند علمی کشف ساختار و غرض سوره های قرآن را تبیین کند و به روش استدلالی قواعد هر مرحله را بنماید.

تفسیر اجتهادی سوره تحریم

تفسیر اجتهادی روشی در تفسیر قرآن است که بعد از تفسیر نقلی متداول شد و در واقع نتیجه پیشرفت علم تفسیر است. در این روش، مفسر بر اساس اصول و قواعد علمی به تفسیر قرآن می پردازد و افزون بر روایات تفسیری از سایر منابع معتبر نیز برای تفسیر قرآن و کشف مراد الهی استفاده می کند. برخی قرآن پژوهان «تفسیر اجتهادی» را «تفسیر عقلی» یا تفسیر به رأی ممدوح نامیده اند؛ اما باید توجه داشت که در تفسیر اجتهادی، عقل فقط یکی از منابع تفسیر است و از این رو نباید آن را شاخه ای از تفسیر عقلی دانست

چیستی عمل صالح در قرآن کریم؛ روش معناشناختی

هنگامي كه قرآن كريم را تلاوت مي‌كنيم، در كمتر صفحه‌اي است كه با عبارتي از «عملوا الصالحات» و مشتقات مرتبط با آن روبرو نشويم. شاید تا به حال این سؤال برای شما پیش آمده باشد که مراد خداوند از «عمل صالح» چیست؟ آن‌چه در پيش روي داريد، مطالعه‌اي معناشناسانه درباره‌ي «عمل صالح» در قرآن كريم است كه نگارنده سعي كرده است ميان معناشناسي معاصر و معناشناسي قرآني در سنّت تفسيري قرآن كريم جمع كند و با توجّه به ساختار خاص قرآن كريم، بر اساس مدلي معناشناختي، پرده از گوشه‌اي از مؤلفه‌هاي معناييِ اين واژه‌ي پركاربرد قرآني بردارد.

مبانی تفسیر قرآن به قرآن

در تفسیر قرآن به قرآن به عنوان یکی از روش‌های تفسیری، مباحث بسیاری در خور بحث و بررسی است که یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین آنها بحث مبانی است. مبانی قرآنی تفسیر، مجموعه باورهایی است که بنیان تفسیر را شکل داده و تفسیر قرآن با نظرداشت آن باورها شکل می‌گیرد و مبانی تفسیر قرآن به قرآن، آن دسته از باورهایی است که ناظر به خصوصیات و ویژگی‌های یک روش تفسیر است.

اشتراک در RSS - مؤسسه بوستان کتاب
مؤسسه بوستان کتاب | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.