حقوق شهروندی در قرآن
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 1،762

کلید واژه ها: حقوق شهروندی, قرآن

پایان نامه سطح 3 خانم ملیحه دخیلی با عنوان حقوق شهروندی در قرآن

چکیده یا فهرست: 

حقوق شهروندی، از اهم مباحث مطروحه، در جوامع بین المللی است. اسلام از همان آغاز با ژرف اندیشی، توجه فراوانی نسبت به حقوق شهروندان داشته است. آیات و روایات زیادی در این زمینه وجود دارد که اوج احترام به بشریت را می توان در آن ملاحظه نمود.
در این نوشتار، تبیین حقوق یک شهروند، جهت برخورداری از حیات کریمانه از منظر قران، مورد عنایت بوده است. شهروندان جامعه اسلامی، همانگونه که محق هستند، مکلف به رعایت حقوق دیگر شهروندان نیز هستند، تا در پرتو آن به حقوق خود برسند. عدالت محوری ، امر به معروف و.... از جمله حقوق و تکالیف اجتماعی شهروندان است. در حیطه اقتصادی، پرداخت مالیات های واجبه و پرهیز از کم فروشی وربا و .. بیان شده است.
از جمله حقوق و تکالیف طبیعی، وفای به عهد حق حیات و ... بر شمرده شده است .
شناخت حقوق اجتماعی، اقتصادی، طبیعی، سیاسی و قضایی شهروند دولت اسلامی بر عهده حاکمیت، از دیگر مباحث این تحقیق است. حقوق اجتماعی شهروندان مانند عدالت گستری ، تعلیم و تربیت و...، حقوق اقتصادی مبارزه با کم فروشی، برخورداری عموم افراد از رفاه نسبی و...، حقوق طبیعی همچون حق حیات، امنیت و... ، حقوق سیاسی از قبیل حق مشارکت در امور سیاسی، و... و از حقوق قضایی حق دادخواهی، محاکمه بر اساس حکم الهی ... به تفصیل بیان شده است . در مقابل، شهروندان، وظیفه دارند با خیرخواهی و وفای به عهد خود با حاکمیت ، از حاکمیت اطاعت کنند و با پرداخت مالیات،خمس وزکات، حاکمیت را در ایفای بهتر وظایفش یاری رسانند.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
تعداد صفحات: 
157

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
حقوق شهروندی در قرآن | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.