نهاد خانواده در تفسیر نورالثقلین (گونه شناسی و ارزش گذاری)
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 2،152

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته تفسیر اثری (ورودی 1391)
با عنوان:نهاد خانواده در تفسیر نورالثقلین(گونه¬شناسی و ارزش¬گذاری)
تدوین: مهدی شارجبیان

چکیده یا فهرست: 

موضوع این تحقیق «نهاد خانواده بر پایه تفسیر روایی نورالثقلین» است و روش آن کتابخانه‌ای و نقلی ـ تحلیلی است. در این پژوهش به بررسی آنچه از دیدگاه قرآن کریم و روایات می‌تواند در راستای تحکیم خانواده مؤثر باشد پرداخته‌ایم.
در این پژوهش ابتدا به کلیات و مفاهیم، سپس به گونه شناسی روایات تفسیری، و پس از ارزیابی روایات به بررسی ویژگی‌های نهاد خانواده بر اساس تفسیرنورالثقلین پرداخته‌ایم.
در بررسی روایات تفسیرنورالثقلین مشخص گردید از مجموع حدود 1053 روایت نقل‌شده ذیل 160 آیه از آیات خانواده، تعداد کمی قول یا رأی تفسیری از مفسران می‌باشد و سایر روایات از معصومین علیهم‌السلام صادر گردیده است؛ که از بین آنها روایات صادرشده از امام صادق علیه‌السلام و سپس امام باقر علیه‌السلام نسبت به سایر معصومین علیهم‌السلام از فراوانی بیشتری برخوردار می‌باشد.
همچنین در این پژوهش پس از شناسایی گونه‌های روایات تفسیری، مشخص گردید که برخی از گونه‌های تفسیری نسبت به سایر گونه‌ها از فراوانی بیشتری برخوردار است؛ که به ترتیب آنها را بیان می‌کنیم: 1 ـ تفسیر فقهی 2 ـ تفسیر مفهومی 3 ـ تفسیر مصداقی 4 ـ ترسیم فضای نزول 5 ـ تفسیر باطنی 6 ـ تبیین آیات منسوخ 7 ـ تفسیر لفظی 8 ـ تبیین حکمت احکام 9 ـ تفسیر قرآن بدون اشاره به آیه‌ای خاص 10- عمومات و اطلاقات
در فصل سوم به ارزیابی روایات تفسیری پرداخته و روایات ازلحاظ اعتبار سندی و تقطیع و عدم آن موردبررسی قرار گرفت. نهایتاً در فصل چهارم در رابطه با الگوی خانواده و ویژگی‌های نهاد خانواده با توجه به روایات تفسیری نورالثقلین عناوین مهمی از مبانی خانواده و ویژگی‌های خانواده را استخراج نمودیم؛ که برخی از ویژگی‌های خانواده عبارت‌اند از: اهداف تشکیل خانواده نمونه ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر نمونه حقوق و وظایف اعضای خانواده نسبت به یکدیگر قواعد رفتاری معاشرت معروف با زنان، رعایت عدالت در خانواده، و... در روایات آمده است.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
تعداد صفحات: 
143

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
نهاد خانواده در تفسیر نورالثقلین (گونه شناسی و ارزش گذاری) | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.