قواعد متشابهات لفظی در حفظ قرآن کریم

کتاب «قواعد متشابهات لفظی در حفظ قرآن کریم» با هدف گشودن افقی تازه برای رهپویان حفظ کلام وحی برای یادگیری قواعد متشابهات لفظی قرآن کریم چاپ و منتشر شده است و یکی از تالیفات مختصر کاربردی و بسیار راهگشا در این حوزه است که توسط فواز الحنین نوشته شده و حمید ایماندار آن را ترجمه کرده است.
در این اثر قواعد مهم و نمونه های کاربردی جهت تشخیص ساده متشابهات لفظی قرآن کریم برای حافظان، استادان، مربیان حفظ و مشتاقان علوم قرآنی معرفی می شود تا علاقه مندان بتوانند متشابهاتی که آن ها را با مشکل مواجه می‌کند ذیل قواعد به خاطر بسپارند.

روش فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن

از کلیدی‏ترین مقولات فرهنگی صحنه‏ی مبارزه با استکبار جهانی (که به جدّ مورد توجه جهان غرب قرار گرفته و سردمداران آن بارها باصراحت و کنایه از برنامه‏ریزی برای این مقوله سخن گفته‏اند)، مسأله‏ی اخلاق و عادات و رفتارهای جنسی مردم در ایران و کشورهای اسلامی است. اندیشمندان اسلامی باید به فکر راه حلی باشند تا نسل‎های جدید و به‎خصوص جوانان، توان آراسته شدن به پاک‎دامنی را پیدا کنند، و عموم مردم و افراد متقی بر این مسیر مستقیم، پایداری کنند.

سیر فرهنگ سازی پوشش اسلامی

پوشش اسلامی سکس از موضوعات مهم اجتماعی تاریخ معاصر ایران بوده و قلم های زیادی را به خود مشغول ساخته است. کتاب حاضر نیز در این باره سخن میگوید؛ با این تفاوت که برای اولین بار کوشیده است بر اساس سبک تفسیر موضوعی تنزیلی، روش قرآن را در نهادینه سازی فرهنگ پوشش در جامعه، ارائه نماید.

زیبایی شناسی آیات قرآن

این کتاب کوشش می‌کند با رویکردی زیباشناسانه و با توجه به مفاهیم زیباشناختی و مولفه‌های نقد جدید، زیبایی‌های متن قرآنی را بکاود و ضمن طرح دیدگاه‌های فیلسوفان غربی و اندیشمندان مسلمان در مفهوم زیبایی و زیباشناسی و زبان قرآن، به مباحث اصلی‌ای چون: بررسی و بیان جنبه‌های زیباشناختی متن قرآنی به همراه نمونه‌ها و شواهد تشکیل دهنده زیبایی آن از جمله: زیبایی‌شناسی واژه‌ها، جایگاه واژه‌ها در متن، بافت تصویر، کارکرد تصویر، موسیقی و مولفه‌های بلاغی چون: مجاز، استعاره، تشبیه، فاصله و کارکرد آن در قرآن و مقایسه قرآن با شعر عرب بپردازد.

سیر تاریخی اعجاز قرآن

بررسی «مولفه‌های زیباشناختی آیات قرآن کریم» است. این کتاب کوشش می‌کند با رویکردی زیباشناسانه و با توجه به مفاهیم زیباشناختی و مولفه‌های نقد جدید، زیبایی‌های متن قرآنی را بکاود و ضمن طرح دیدگاه‌های فیلسوفان غربی و اندیشمندان مسلمان در مفهوم زیبایی و زیباشناسی و زبان قرآن، به مباحث اصلی‌ای چون: بررسی و بیان جنبه‌های زیباشناختی متن قرآنی به همراه نمونه‌ها و شواهد تشکیل دهنده زیبایی آن از جمله: زیبایی‌شناسی واژه‌ها، جایگاه واژه‌ها در متن، بافت تصویر، کارکرد تصویر، موسیقی و مولفه‌های بلاغی چون: مجاز، استعاره، تشبیه، فاصله و کارکرد آن در قرآن و مقایسه قرآن با شعر عرب بپردازد.

درآمدی بر مصادیق و شاخص های گروه های مرجع در قرآن کریم

قرآن کریم در کنار توجه دادن به مسئولیت های فردی و اجتماعی، از اهمیت گروه های اجتماعی نیز سخن گفته و بر تأثیر گذاری گروه ها بر افراد و سایر گروه ها و تأثیرپذیری آن ها از افراد و گروه های دیگر تأکید کرده است. در این میان، گروه های مرجع در رشد و انحطاط افراد و جوامع نقش به سزایی دارند. گروه مرجع، گروهی است که شخص آن را معیار مقایسه، داوری و تصمیم گیری دربارة عقاید و رفتار خود قرار می دهد چه در آن گروه عضو باشد و چه نباشد. در قرآن کریم نیز درباره گروه های مرجع، سخن رفته است.

نگرشی نو به قلمرو قرآن بر پایه ی اهداف سوره های قرآن

یکی از بحث‌های مهم در حوزه قرآن‌شناسی، بررسی قلمرو قرآن و علوم است. مساله محوری در این بحث آن است که آیا قرآن به همه آنچه علوم انسانی و تجربی بدان راه یافته‌اند، اشاره کرده است یا آنکه هیچ سخنی در این رابطه ندارد؟ یا آنکه در پرداختن به برخی از علوم جامعیت داشته و در علوم دیگر از نسبیت برخوردار است؟در پاسخ به این پرسش‌ها دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است. گروهی معتقدند قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را به‌طور کامل در خود دارد. گروه دیگری معتقدند قرآن نه تنها عهده‌دار علوم بشری نیست، که حتی در مباحث دینی نیز تمام سخن را نیاورده است.

ابزارهای لفظی شناسایی واحدهای نزول قرآن کریم

نزول قرآن به دو گونه تدریجی و دفعی بوده است. نزول تدریجی قرآن بدین گونه بوده است که در هر بار بخشی از قرآن بر پیامبر اکرم نازل می شده است. هر بخش از قرآن که در یک وحی قرآنی نازل می شده، یک واحد نزول می باشد. نزول این واحدها در هر بار وحی قرآنی، عملیاتی معنادار و هدفمند بوده است که به اقتضای شرایط جامعه نزول و هدف هدایتی قرآن تعریف می شده است. از این رو کشف واحدهای نزول، اقدامی مقدماتی جهت تبیین هدف نزول آن ها می باشد. واحدهای نزول را می توان از روش های گوناگون و به وسیله ابزارهای متفاوتی شناسایی کرد. اما اصیل ترین روش شناسایی واحدهای نزول، روش زبانی است.

اعتبار سنجی رهیافت های کشف استدلالی غرض سوره های قرآن

در ميان مفسراني كه به وجود غرض واحد در هر سوره اعتقاد دارند، دو رويكرد توصيفي و استدلالي براي شناسايي غرض سوره وجود دارد. در رويكرد استدلالي، مفسر تلاش مي كند با تكيه بر شواهد درون متني و برون متني، غرض سوره را كشف نموده، كيفيت راهيابي خود را به غرض سوره به طور مستدل و ضابطه مند بيان نمايد. مفسراني كه براي كشف استدلالي غرض سوره ها تلاش كرده اند، از شش رهيافت مختلف در اين مسير استفاده كرده اند.

کشف استدلالی ترتیب نزول سوره ی فتح با روش روایی - اجتهادی

قرآن‌پژوهان و مفسران برای کشف ترتیب نزول سوره‌های قرآن، دو روش دارند: یکی روش اجتهادی محض که بدون توجه به روایات ترتیب نزول و براساس ویژگی های ظاهری یا محتوایی سوره‌ها ترتیب نزول آن‌ها را مشخص می کنند؛ دوم روش روایی محض که روش رایج متقدمان بوده است. در این روش برای شناسایی ترتیب نزول سوره‌های قرآن، به نقل روایات ترتیب نزول بسنده می‌کردند. در این نوشتار برای نخستین بار روش جدیدی را به نام روش روایی- اجتهادی معرفی، با آن ترتیب نزول سورۀ فتح را شناسایی و با شواهد متعدد، جایگاه نزولی این سوره را اثبات می‌کنیم.

اشتراک در RSS - دکتری
دکتری | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.