بررسی حدیث «إثنا عشر» در کتب فریقین
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 4،084

این پایان نامه توسط طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است .
استاد راهنمای پایان نامه: حجة الاسلام و المسلمین رضا کاردان سلمانی
استاد داور: جناب آقای عزالدين رضانژاد

چکیده یا فهرست: 

این رساله ی علمی در صدد است تحقیقی جامع در مورد احادیث معروف به إثنا عشر انجام دهد. در معتبر ترین کتب روایی اهل تسنن و شیعه آمده است که پیامبر اکرم فرمودند: «بعد از من 12 خلیفه می آیند.»
بعد از اینکه متون روایت را در لابه لای کتب معتبر روایی عامه و خاصه استخراج می کند آن را در سه مرحله مورد بررسی قرار می دهد. در مرحله اول سند روایت را در بوته نقد کتب رجالی قرار می دهد. بعد از اینکه صدور حدیث از جانب شخص پیامبر ثابت شد به سراغ دلالت آن می رود که منظور حضرت از بیان این فرمایش چه بوده است؟ در این مورد بین علمای اهل تسنن اختلاف زیادی است. چون این عدد با تعداد خلفای مورد قبول آنها منطبق نیست در توضیح مراد و منظور پیامبر بحث های زیادی کرده اند ولی به قول مهلب به نتیجه قطعی نرسیده اند. در مرحله سوم باید مصادیق این 12 نفر معرفی شوند در اینجا نیز بین علمای عامه تشتت آرای بسیاری است؛ بعضی 12 نفر را می شمرند و بعضی دیگر می گویند: «ما چند تای آنها را می شناسیم و بقیه تا قیامت می آیند» برخی شرط توالی را نادیده می گیرند و دیگری عدد را محصور در 12 نمی داند. برای تکمیل بحث کسانی که به عنوان خلیفه پیامبر معرفی شدند از دیدگاه اهل تسنن مورد نقد قرار می گیرند.
اما از آن طرف از دیدگاه علمای شیعه در روایت هیچ جای ابهام و نامفهومی وجود ندارد و این گونه نیست که پیامبر فقط عدد خلفاء را بدون هیچ راهنمایی دیگری به صورت یک معما بیان کرده باشند. بلکه وقتی این حدیث در کنار حدیث «ثقلین» و حدیث «من مات و من لم یعرف امام زمانه...» و برخی آیات قرآن قرار می گیرد این نتیجه به دست می آید که باید 12 امام معصوم و واجب الإطاعة از اهل بیت پیامبر تا قیامت در میان امت باشند و مردم را به حق و حقیقت هدایت کنند. علاوه بر این در میان روایات معروف به «اثنا عشر»احادیثی هست که پیامبر بعد از بیان عدد خلفاء نام تک تک آنها را به تفصیل بیان می کنند.
این تحقیق بدین نتیجه می رسد که مصادیق واقعی خلفای دوازده گانه پیامبر همان ائمه ی إثنا عشر شیعه هستند.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
بررسی حدیث «إثنا عشر» در کتب فریقین | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.