سيماي مؤمنين و صالحين از ديدگاه قرآن و سنت
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 2،966

کلید واژه ها: مومنین, صالحین, قرآن, سنت

تحقیق پایانی حاضر توسط خانم مرضيه صالحي از طلاب سطح 2 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: سركار خانم موحّد
استاد داور پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدي زنديه

چکیده یا فهرست: 

واژه انسانساز ايمان به مفهوم باور داشتن است و اين باور ژرف و عميق اثرات شگرفي در كران تا كران بينش و گرايش و عملكرد فرد و جامعة مؤمن برجاي مي¬گذارد. اين باور قدرت تحمل انسان را بالا مي¬برد، روح اميد و فداكاري به او مي¬بخشد، زندگي را شاداب و پرنشاط مي-سازد، آفت تشويش و نگراني را از دل و جان مي¬زدايد، ابرهاي تيره و تارِ دلهره¬ها و امواج شكننده خوف را از آسمان زندگي بشر محو مي¬كند. قدرت اراده در انجام كار و يا خودداري از گناه را پولادين مي¬سازد. به انسان شجاعت و شهامت، شور و حرارت، شعور و احساس مي¬بخشد. تعهد، احساس مسئوليت در برابر خدا و خلق، طبيعت و خويشتن را به آدمي ارزاني مي¬دارد مؤمنين و صالحين در برابر آفريدگار هستي احساس خشيت مي¬كنند و از دانش بي¬كران، عدالت حسابرسي، و كيفر و پاداش، بهشت و دوزخ، نام و ياد بلند و جاودانة او و فراتر از همه از عظمت و شكوه و اقتدار او سخت حساب مي¬برند و با همه وجود مي¬كوشند كه آن گونه كه او مي¬خواهد بينديشند و باور كنند و آن¬چنان كه او مي¬پسندد دوست بدارند و مهر به ورزند و آنسان كه او خشنود مي¬گردد عمل نمايند و به طوري كه او مقرر نموده است زندگي كنند. چنانچه در سوره انفال آية دوم بيان مي نمايد: ( انَّماَ المومنونَ الذينَ اذا ذُكِرَ اللهُ وَ جَلِتْ قُُلُوبهُمْ)؛ مؤمنان تنها كساني هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان مي¬گردد»
مردم توحيدگرا (مؤمنين و صالحين) بسان موجودي زنده و پرتلاش همواره در مسير رشد و تكامل به پيش مي¬روند. بسان يكدانه كه جوانه مي¬زند و از ناتواني و ضعف به توان و باروري و شكوفايي مي¬رسد، بسان نهال كه به ميوه مي¬نشيند بسان گل¬ها و گياهان و شكوفه¬ها و لاله¬ها هستند كه هر روز گل تازه¬اي از درست انديشي و گلبرگ لطيف و زيبائي از عمل شايسته و عطر و نسيمي از رشد فكري و عملي و اخلاقي و انساني از خود مي¬پراكنند، و به نمايش مي¬گذارند مردم با ايمان و نيكوكردار درجا نمي¬زنند از تحرك و تلاش و رشد تكامل باز نمي¬ايستند. هدف آنان بلند است و همتشان والا، و راه تا بسوي خدا...
آري آنان در پرتو آيات الهي و شنيدن قرآن بر ايمانشان افزوده مي¬گردد، چنانچه در آية سوم سورة انفال خداوند مي فرمايند:  و اذا تُليَت عليهم آياتُهُ زادَتْهُمْ ايماناً ؛ و هنگامي كه آيات او بر آنها خوانده مي¬شود ايمانشان فزونتر مي¬گردد.
آري اينها شايستگانند كه آراستگي به اين نشانه¬ها انديشه¬اي بلند و همتي والا و اخلاص و ايماني عميق مي¬طلبد. همانا سه پاداش پرشكوه و وصف¬ناپذير در انتظار آنهاست: 1- مقامات و درجات والا نزد خدا 2- آمرزش از سوي خدا 3- نعمتهاي وصف¬ناپذير و جاودانه بهشت پر طراوت و پرنعمت و زيباي خدا) اميد آنكه همگان بتوانند در پرتو هدايت الهي به ايمان واقعي باريابند.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
سيماي مؤمنين و صالحين از ديدگاه قرآن و سنت | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.