شيوه هاي تبليغي پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) در قرآن
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 2،338

بنیاد فرهنگی رضوی / مدارس امام رضا علیه السلام

چکیده یا فهرست: 

همانطور که تحصيل يک تکليف است تبليغ بالاتر از آن است. تحصيل مقدمه تبليغ است، مقدمه انذار مردم، بدانيد که تبليغ در راس امور است و امروز جهان روي تبليغات مي چرخد يک مکتب و ايدلوژي زماني مي تواند به اوج برسد و پيشرفت کند که بتواند به مردم و جوامه مختلف بشري ارتباط برقرار سازد. اگر مکتبي نتواند اين ارتباط را برقرار کند در برابر موج تهاجمات فرهنگي جوامع ديگر فراموش و نابود خواهد شد. همچنانکه در معناي تبليغ در اسلام ذکر کرديم، تبليغ در اسلام عبارت است از انتقال انديشه هاي روشن ديني جهت تاثير گذاري بر افکار و اعمال انسانها با موثرترين شيوه ها و ابزارهاي مشروع. بنابراين براي رسيدن به اين هدف شيوه تبليغي انبيا مي تواند بهترين طريق باشد و در اين ميان مصداق آيه کريمه لقد کان رسول الله اسوة حسنه پيامبر گرامي اسلام(ص) بهترين اسوه و الگو در تمامي مسائل و موضوعات به ويژه تبليغ مي باشد. چرا که اسوه در اين آيه مطلق آمده است. پس در تمامي زمينه ها ايشان اسوه و حسنه هستند. همچنانکه آن حضرت در شيوه تبليغ خود براي هدايت و ارشاد مردمي که چندين سال از راهنماي هاي پيامبران پيشين دور مانده بودند و در اوج انواع مفاسد اخلاقي، اجتماعي، مذهبي و اقتصادي قرار داشتند، مردمي که بت پرستي و خرافه پرستي در ميان آنان رايج بود از بهترين و موثرترين شيوه ها و ابزارها در کنار جامع ترين و متنوع ترين و زيبا ترين برنامه زندگي و هدايت بشر که همان قرآن کريم است، استفاده نموده اساس تبليغ پيامبر در عصر جاهليت عرب، عقل و حکمت بود که گاه در قالب مدارا و گاه در قالب قاطعيت جلوه مي کرد. همچنانکه خداوند متعال در قرآن کريم مي فرمايند: محمد رسول الله و الذين معه اشداء علي الکفار رحماء بيننم. در مسائل شخصي و معاشرت با مردم به ويژه مومنان به رفق و مدارا پيش مي رفت و در مسائل بنيادي و اعتقادي کوچکترين سازش و نرمش از خود نشان نمي داد. ايشان در طول مدت انجام رسالت خطير خويش طبق فرمان خداوند متعال ادعو الي ربک بالحکمة... عقل و حکمت را سر لوحه رسالت خود قرار داد و مردم را بر اين اساس هدايت و ارشاد فرمود.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
تعداد صفحات: 
114

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA