نظریه فراعصری بودن قرآنکریم معتقد است قرآنکریم در عین ناظر بودن به زمانه نزول، اختصاص به آن دوره ندارد و از سنخ نامه های سرگشاده ای است که در کنار دارا بودن مخاطب خاص، برای همه انسانها در طول تاریخ معتبر است و گزاره های خارجیه آن نیز به قضایای حقیقیه تأویل برده میشوند. این اثر با نقد دیدگاه معتقدان به تاریخ مندی قرآن کریم ؛ و بعد از اثبات امکان وجود کتابی فراعصری، با تکیه بر ادله عقلی و نقلی متعدد، اعم از آیات و روایات و نیز ضرورت و ارتکاز مسلمانان، و نیز برخورداری قرآن از ویژگیهای متن فراعصری، مانند تمرکز بر نیازهای اساسی بشر در معارف نظری و وظائف عملی، و همسویی با عقل و فطرت، و انعطاف پذیری و پیش بینی همه شرایط، و عمق معنایی، و ساختار لفظی منحصر به فرد؛ فراعصری بودن قرآن را اثبات کرده، تبیین صحیحی از فراعصری بودن را مستدل مینماید.
نظریه فراعصری بودن قرآنکریم معتقد است قرآنکریم در عین ناظر بودن به زمانه نزول، اختصاص به آن دوره ندارد و از سنخ نامه های سرگشاده ای است که در کنار دارا بودن مخاطب خاص، برای همه انسانها در طول تاریخ معتبر است و گزاره های خارجیه آن نیز به قضایای حقیقیه تأویل برده میشوند. این اثر با نقد دیدگاه معتقدان به تاریخ مندی قرآن کریم ؛ و بعد از اثبات امکان وجود کتابی فراعصری، با تکیه بر ادله عقلی و نقلی متعدد، اعم از آیات و روایات و نیز ضرورت و ارتکاز مسلمانان، و نیز برخورداری قرآن از ویژگیهای متن فراعصری، مانند تمرکز بر نیازهای اساسی بشر در معارف نظری و وظائف عملی، و همسویی با عقل و فطرت، و انعطاف پذیری و پیش بینی همه شرایط، و عمق معنایی، و ساختار لفظی منحصر به فرد؛ فراعصری بودن قرآن را اثبات کرده، تبیین صحیحی از فراعصری بودن را مستدل مینماید.
دیدگاه خود را بیان کنید