نقش خدامحوری در زندگی انسان از منظر قرآن و حدیث
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 3،459

این پایان نامه توسط طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است .
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر صالح قنادی
استاد داور: سرکار خانم فاطمه قنبری

چکیده یا فهرست: 

در مورد محوریت نظام هستی دیدگاه¬ها ونظریات متفاوتی ارائه شده است، از جمله: دیدگاه ماتریالیسم یا ماده محوری، دیدگاه اومانیسم یا انسان محوری، دیدگاه الله محوری یا خدامحوری ، این نوشتار با رد دو دیدگاه اول به دیدگاه صحیح و متقن خدامحوری می¬پردازد.
اساسی ترین نماد و شاخصه فرهنگ اسلام، اصل خدا محوری است که بر مبنای این اصل تمام ارزش¬ها، اصول و رهنمودهای دین در وجود یک مسلمان تبلور می¬یابد. به عبارت دیگر اصل خدا محوری جوهره اساسی رفتار یک فرد دین دار مسلمان را تشکیل می¬دهد. خدا محوری باید به گونه ای در وجود این انسان مسلمان استوار شود که هیچ نوع حرکت انحرافی نتواند در او تزلزل ایجاد کند، هیچ مانعی نتواند سد رشد و تعالی و تکامل وی شود و هیچ قدرتی نتواند سیر صعودی انسان موحد را کُند و یا متوقف سازد.
در جامعه دینی مسلمانان نیز همه چیز حکایت از خدامحوری و خدامداری می¬کند و آرمان¬های دین بر اقتصاد، سیاست، فرهنگ و آداب اجتماعی و. .. سیطره می¬افکند. مهم ترین تمایز و فرق اساسی نظام تربیتی اسلام با دیگر نظام¬های تربیتی، همین اصل خدامحوری است.
محوریت زندگی انسان بر اساس خدامحوری در قرآن کریم و احادیث معصومین (علیهم السلام) بسیار مورد تأکید قرار گرفته است ، از این رو قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) مهمترین منبع برای اخذ معارف اسلامی درباره خدامحوری است.
خدامحوری یعنی این که انسان در طول زندگی پیوسته خدا را در تمام رفتارهای فردی و اجتماعی خود در نظرگیرد و آن گونه که خدا می¬خواهد عمل کند تا از غضب و کیفر خدا ایمن باشد و به بهشت و مقام قرب و رضای الهی برسد.
انسان برای رسیدن به خدامحوری باید در زندگی به اسما و صفات الهی متقرب شود و به آداب و اخلاق الهی متخلق گردد، به طوری که خدامحوری در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان رعایت شود تا در پرتو آن کارهای انسان رنگ و بوی الهی و توحیدی به خود گرفته و ارزشمند شود ؛ در این نوشتار، خدامحوری با رویکرد تقرب به اسماء و صفات الهی و تخلق به آداب و اخلاق خداوند تدوین شده است.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
نقش خدامحوری در زندگی انسان از منظر قرآن و حدیث | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.