پیام های اعتقادی و اخلاقی برگرفته از سوره ی یوسف
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 2،730

این پایان نامه توسط طلبه سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است .
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام محمد حسين زنجيری

چکیده یا فهرست: 

قرآن کریم در برگیرنده ی پیام های اعتقادی و اخلاقی بسیاری برای بهره مندی بشر، جهت راه یابی به سعادت است، و سوره ی یوسف با عنوان "احسن القصص "که از سویی در آیه ی آغازین این سوره می فرماید: «لَقَدْ كانَ في‏ يُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آياتٌ لِلسَّائِلينَ»؛ توجه هر فرد را به پیام ها و عبرت های این سوره معطوف می کند، و از سوی دیگر، سفارش و توصيه ی قرآن و معصومین(عليهم السلام) مبنی بر تفکر، تدبر و فهم در آیات قرآن، شایسته است تا با تدوین رساله ای با عنوان "پیام های اعتقادی و اخلاقی برگرفته از سوره ی یوسف"، با هدف استخراج و تبیین پیام های اعتقادی و اخلاقی این سوره و تجزیه و تحلیل آن، به راه کارهای تربیتی رهنمون شود.
این رساله به روش تلفيقی از روش های توصيفی و تحليلی، با بحث و بررسی آيات، روايات و نظريات، در دو بخش اصلی تدوین شده است؛ بخش اول با عنوان مباحث مقدماتی، پس از مقدمه ای کوتاه، ابتدا به کليات و مفاهیم و سپس به بیان معنای قصه و موارد استعمال آن در قرآن و پس از آن، به شیوه های بیانی و اهداف قصص قرآنی پرداخته است.
بخش دوم این رساله با عنوان مباحث محتوايي است که به قصد بیان کلیاتی درباره ی سوره ی یوسف، به معرفی اجمالی سوره ی يوسف و سپس به شیوه های بیانی سوره ی یوسف پرداخته است.
در ادامه با هدف بررسی پیام های اعتقادی برگرفته از سوره ی یوسف، عناوینی همچون: یکتا پرستی و توحید، اراده و قدرت الهی، جایگاه و منزلت انسان، نبوت، وحی، تجرد نفس و مهدویت، مورد بحث و بررسی، تبیین و توضیح قرار گرفت.
پس از پیام های اعتقادی، به پیام های اخلاقی برگرفته از سوره ی مبارکه ی يوسف پرداخته شد که در این مبحث، ابتدا فضایل اخلاقی برگرفته از این سوره، از قبیل: تقوا، صبر، صداقت و راستی، پاکدامنی و عفاف، اخلاص، عفو و گذشت، ادب، دعا و توجه به خداوند، حفظ امانت و مدیریت صحیح، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس در آخرین مبحث؛ رذایل اخلاقی مذمت شده در سوره ی مبارکه ی یوسف به عناوینی همچون: عصبیت، حسد، مکر و حیله، بی وفایی، دروغ گویی، تسویل و تزیین نفس، ظلم و ستم، روابط نامشروع و افتراء، مورد بررسی قرار گرفت.
با توجه به اهميت قرآن و کاربرد آن در جهت رشد و تعالی انسانی، اين رساله بر آن است تا با بررسی آيات و به دست آوردن نکته ها و پيام های اعتقادی و اخلاقی، در جهت بهره گيری هر چه بهتر اين کلام آسمانی، گامی بردارد. و اساس این رساله بر کاربردی بودن مطالب است، امید که مفید فایده واقع افتد و رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
پیام های اعتقادی و اخلاقی برگرفته از سوره ی یوسف | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.