آثار یاد خدا بر زندگی انسان از دیدگاه آیات و روایات
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 3،552

پایان نامه حاضر توسط خانم سیده فاطمه میر هاشمی از طلاب سطح 2 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای محسن عزیزیان
استاد مشاور پایان نامه: سرکار خانم سیده سرور میر هاشمی
استاد داور پایان نامه:سرکار خانم مرضیه اسکندرجوی

چکیده یا فهرست: 

یاد خدا به عنون ملجأ و مقصد و هدف زندگی فردی و اجتماعی موضوعی است که همه انبیاء الهی در طول تاریخ تلاش نمودند تا همواره تجلی گاه رفتار و گفتار آدمی باشد، علاوه بر آن یاد خدا آرامش بخش دلها و روان آدمی است.
از طرفی خانواده که حلقه واسطه بین فرد و اجتماع بوده و زير ساخت زندگی اجتماعی را تشکیل می دهد ضرورت دارد که در فضای «یاد خدا» تکوین یابد تا آثار یاد خدا بر زندگی خانوادگی زمینه را برای زندگی اجتماعی فراهم آورد زیرا همه انبیاء و اولیای الهی توجه به خانواده و تربیت خانوادگی در فضای «یاد خدا» را به مردم گوشزد نموده اند، یاد خدا در زندگی به دو معنا بکار می رود یک معنای خاص است و آن اینکه در طی روز فرد ذاکر با تسبیحات معتدد؛ سبحان الله، الحمد لله، لا اله الا الله،‌الله اکبر و ... زبان و دلش را با این کلمات مقدس مشغول بدارد اما یقیناً یاد خدا محدود به این اذکار نبوده و معناي عام آن مورد نظر است چنانکه امام علی (ع) در ذیل آیه شریفه 37 از سوره نور «و یسبّح لَهُ فیها بالغُدُوّ وَ الاصال رجال لا تُلهیهم تجارةٌ و لا بیعٌ عن ذکر الله» پرده از رفتار افراد ذاکر بر می دارد چنانكه ذکر در فرهنگ قرآنی محدود به ذکر زبانی نشده بلکه ذکر مجموعه مفاهیمی از ارزشها، باورها و معانی مقدس را تشکیل می دهند که ما از آن به عنوان فرهنگ ذکر یاد می کنیم و معتقدیم که خانواده ای که با فرهنگ ذکر بنا شده باشد و در فضای فرهنگ ذکر (که قرآن هم به عنوان ذکر معرفی گردیده) پرورش یابد محصول چنین نهادی (خانواده) تربیت انسان های ذاکر و مومن به اسماء الهی خواهد شد. و در این تحقیق با این
رویکرد به بررسی یاد خدا در زندگی خانوادگی پرداخته شده است.
فصل اول شامل كليات تحقيق است.
در فصل دوم به معنای ذکر مفهوم ذكر در دو معناي خاص و عام و آثار و موانع آن (غفلت) پرداخته و بیان داشته که نماز ذکر است و عامل تربیت و نتیجه نماز هم یاد خداست.
در فصل سوم به مفهوم فرهنگ، فرهنگ آرمانی، فرهنگ موجود، فرهنگ ذکر و نقش دینامیزم فرهنگ پرداخته است.
در فصل چهارم به بررسی خانواده که آیا خاصیت گروهی دارد یا نهادی و در نهایت تاثیر فرهنگ بر خانواده از ابعاد مختلف ساختاری، کارکردی و تربیتی و انتخاب همسر و آزاد اندیشی ودو نوع زندگی از هم تفکیک شده یک نوع زندگی که با فرهنگ ذکر همساز است و دیگری زندگی ای که با فرهنگ غفلت همراه است.
در فصل پنجم به آسیبهای خانواده از بعد اعتقادی و اجتماعی در خصوص اختلافات زن و شوهر و فرزندان پرداخته است.
در فصل ششم تاثیر فرهنگ ذکر بر خانواده از بعد ساختاری، کارکردی، تربیتی و انتخاب همسر و آزاد اندیشی مورد بررسی واقع شده است. و در ادامه به صفات مردان شایسته، صفات زنان شایسته، وظایف متقابل زن و شوهر، وظیفه مرد نسبت به زن، وظیفه زن نسبت به مرد، حق مرد بر زن، حق زن بر مرد، حق اولاد بر پدر و مادر و حق پدر و مادر بر فرزندان و تاثیر تذکر والدین به فرزندان و شیوه های تربیت دینی در خانواده پرداخته است.
در آخرين فصل به ویژگی ها و سیمای یک خانواده ذاکر پرداخته و در پایان مصداق یک خانواده ذاکر را معرفی نموده است.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد مشاور: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
آثار یاد خدا بر زندگی انسان از دیدگاه آیات و روایات | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.