آغاز آفرینش جهان ماده از دیدگاه قرآن کریم
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 3،182

پایان نامه حاضر توسط خانم حدیثه باطنی منش از طلاب سطح 2 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای ابوالفضل خراسانی
استاد داور پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای مهدی زندیه

چکیده یا فهرست: 

جهان ماده بخش مهمی از آفرینش خداوند است که قرآن پی در پی انسان را به مطالعه آن فرا می¬خواند. و خود نیز بخشی از راز های هستی را در کتاب آسمانیش برای بشر باز گو می کند تا شاید اندیشه کند. اما مسئله آغاز پیدایش جهان ماده این جهان شگرف هستی از مهمترین و بحث برانگیز ترین مباحث در زمینه فلسفه ،کیهان شناسی و الهیات است . کی ، کجا و چگونه این کائنات پدیدار شده اند؟ در قرآن کریم نیز به نخستین مراحل اشاراتی شده است.
از این رو نوشته پیش رو این موضوع را محور قرار داده است. ابتدا به مفهوم شناسی آفرینش و جهان ماده و مباحث مقدماتی در این موضوع پرداخته شده است .
سپس حدوث جهان ماده را محور بحث قرار داده و دیدگاه مفسران و فلاسفه و ... را در این زمینه بررسی می کنیم. در خلال این مباحث امکان دسترسی بشر به آغاز آفرینش ، چیستی زمان و ... نیز عنوان شده است.
در مهمترین بخش این پژوهش به چگونگی آفرینش هستی خواهیم پرداخت .منشأ جهان ماده ، رویدادهای نخستین ،انفجار اولیه ،گستردگی مدام جهان، مدل های کیهانی، مراحل آفرینش و هفت آسمان از جمله مباحثی است ، که به آن پرداخته شده است .
در خلال بحث ها به مناسبت برخی موضوعات ، دیدگاه های اندیشمندان و صاحب نظران در زمینه های گوناگون نیز گنجانده شده است . البته دانشمندان علوم طبیعی لاجرم در این زمینه فقط به فرض و گمان تکیه دارند .و این به دلیل خاصیت این موضوع است .چون مسئله ای نیست که قابل تجربه و آزمایش باشد. پس باز گو کردن این دست دیدگاه¬ها ،فقط به صرف آگاهی از دیدگاه¬ها و فعالیت¬های حوزه های مختلف در این زمینه است .

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
آغاز آفرینش جهان ماده از دیدگاه قرآن کریم | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.