این اثر که جلد دوم مجموعه «بررسی مکاتب و روشهای تفسیری» است، شش فصل دارد. در فصل نخست، مفهوم لغوی و اصطلاحی اجتهاد و تطورات آن بیان، مکتب و روش تفسیری اجتهادی تعریف، دلائل مخالفان و موافقان آن بررسی و به اقسام آن اشاره میشود. در فصلهای دوم تا ششم، پنج قسم از اقسام آن مکتب با عناوین: مکتب و روش تفسیری اجتهادی قرآن به قرآن، مکتب و روش تفسیری اجتهادی روایی، مکتب و روش تفسیری اجتهادی ادبی، مکتب و روش تفسیری اجتهادی علمی و مکتب و روش تفسیری اجتهادی فلسفی معرفی و نقد شدهاند و در پایان نتیجهگیری میشود که «مکتب و روش تفسیری اجتهادی جامع» کاملترین مکتب و روش در تفسیر قرآن کریم است.
عدم انطباق روش تدریس دبیران درس «دین و زندگی» پایه سوم متوسطه با کتاب راهنمای تدریس / حسن اسلامیان/ محمود سعیدی رضوانی/ مقصود امین خندقی
تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید (بررسی الگوی معنویتباوری فارغ از دین) / حسین باغگلی/ بختیار شعبانی ورکی/ علی نهاوندی/ ابوالفضل غفاری
بررسی قصهگویی قرآن بهعنوان روشی فعال در آموزش اخلاق / دکتر ملوک خادمی/ فاطمه مهرولی
تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابریهای آموزشی و عدالتگستری بر اساس آموزههای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی (مطالعه موردی دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان غربی)/ مریم سامری/ محمد حسنی/ میر محمد سیدعباسزاده/ میر نجف موسوی
شک روششناختی، روشی برای تربیت اعتقادی / حبیب کارکُن بیرق/ محسن ایمانی/ علیرضا صادق زاده/ طوبی کرمانی
بررسی فلسفه شخصی اساتید در زمینه تربیت دینی از منظر اساتید دانشگاه کردستان / شادی محمدی/ کیوان بلندهمتان/ خلیل غلامی
تأثیر نقش پدری بر تربیت دینی فرزندان در بین خانوادههای شهر مشهد / حمید مسعودی/ محمد مظلوم خراسانی/ محسن نوغانی
تبیین دیدگاه علامه طباطبائی درباره شأن اجتماعی انسان و دلالتهای آن در برنامه درسی تربیت اجتماعی/ رضا علی نوروزی/ منیره عابدی
خلاصه مقالهها به عربی / خلیل زامل عطشان
خلاصه مقالهها به انگلیسی / احمد عباسیفرد
دیدگاه خود را بیان کنید