مهجوريت قرآن و راههای بازگشت به آن
آدرس اینترنتی:
دسته بندی: آثار مکتوب
ثبت کننده دستاورد: موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران
محل تولید محصول:
تعداد بازدید: 5،612

کلید واژه ها: مهجوریت, قرآن, تسویف, تسویل

پایان نامه حاضر توسط خانم زهرا سلمانی‌آرانی از طلاب سطح 2 موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه تدوین گردیده است.
استاد راهنمای پایان نامه: حجت الاسلام و المسلمین آقای محمدرضا مصطفوی
استاد ناظر پایان نامه: سرکار خانم خانم شهره صادقی

چکیده یا فهرست: 

چنان‌چه از موضوع پایان نامه پیداست، تحقیق در باب مهجوریت قرآن وراههای بازگشت به آن است. ما نیز سعی‌کرده‌ایم با محورقرار دادن این انزوا و مهجوریت، به مباحث پیرامون آن بپردازیم:
این پژوهش شامل پنج فصل است، در فصل اول به بیان کلیات ومفاهیم پرداخته و در فصل دوم با اشاره مختصر به صفات قرآن، به جایگاه رفیع آن اشاره کرده‌ایم دراین فصل به عناوینی مثل ابدی بودن قرآن، تحریف ناپذیری، کتاب تأمل و خودیادآوری، کتاب جامع موضوعات، کتاب شفابخش، معیار سنجش روایات، دوستی همیشگی و هدایت عامه پرداخته‌ایم.
درفصل سوم، به نمودها وآثار مهجوریت، از ابتدای‌تاریخ قرآن تاکنون اشاره شده‌است که شامل عناوین: محرومیت جامعه از بواطن قرآن، عقب افتادگی مسلمانان (نظامی، اقتصادی، فرهنگی ) تفرقه، انحطاط اخلاقی(بی‌حجابی، تجمل پرستی و..) و مشکلات حقوقی(ربا، مشاغل حرام و...) است.
درفصل چهارم، به علل وعوامل مهجوریت که شامل ‌عوامل غیر انسانی (ابلیس و شیاطین) وعوامل انسانی است، اشاره شده است. عوامل انسانی نیز به سه دسته‌ی : عوامل فردی، عوامل اجتماعی/ سیاسی داخلی و خارجی و عوامل فرهنگی/ تربیتی (تعصبات قومی، عدم آموزش، آموزش‌های ناکافی) تقسیم شده است.
فصل پنجم، اختصاص به طرحی درباب مهجوریت‌زدایی داشته و درآن به پیش‌نیازهای طرح ومراحل آن،که شامل 9 مرحله طولی می باشد، اشاره شده است.
چنان‌چه مشاهده می‌کنید دراین نوشتارتلاش شده است تا با یک ترتیب منطقی از بیان ویژگی‌ها و معرفی جایگاه واقعی قرآن به ظلم و ستمی اشاره شود که مسلمانان در اثر دوری از قرآن بدان دچار شدند و در ادامه، به بررسی عوامل این مهجوریت پرداخته شده و درنهایت طرحی برای انس بیشتر با قرآن ارائه شده است.

محور محصول: 
قالب آثار مکتوب: 
سال تولید محصول: 
زبان محصول: 
نوع مخاطب: 
گروه سنی مخاطب: 
سطح تحصیلی مخاطب: 
گروه جنسی مخاطب: 
تناسب محصول با مباحث قرآنی: 
نویسنده یا نویسندگان: 
استاد راهنما: 
استاد داور: 

دیدگاه خود را بیان کنید

Image CAPTCHA
مهجوريت قرآن و راههای بازگشت به آن | سامانه بازنمای دستاوردهای قرآنی

خطا

وب سایت با یک خطای غیر منتظره مواجه شد. لطفا بعدا دوباره تلاش کنید.